Argus-a Vol. XIII Edición N° 52 / Junio 2024 / Argusa Artes & Humanidades Corp. CA. USA / Bs. As. Argentina / ISSN 1853-9904 / Index: MLA y Latindex
Performing Torture in Argentina and Chile
Henry James Morello / Penn State University / USA
Vol. V Edición N° 21

 

Goya - Los desastres de la guerra.aaa

In an attempt to reduce the chance of torture as spectacle, many Latin American plays including those by Gambaro, Mario Benedetti, and Eduardo Pavlovsky pushed much of the torture offstage or redirected it in some way. Nevertheless, there are some performances in Latin America that have surfaced recently as the next generation of what may be called vicarious victims attempt to understand and take ownership of what happened during the dictatorships in Chile and Argentina. These artists present a challenge to the concept of distancing those acts of torture from the viewer. There are two events or cultural products, “Tortured Body/Recuperated Body” by Silvio De Gracia and Diana Torres’s Pornoterrorismo performance of “Perfo Luddite” that are considerably more overt in their depiction of the torture that occurred during the Southern Cone dictatorships

These two acts of spectacle and concomitant looking problematize the way in which traumatic historical events are witnessed. While they offer a means through which the traumas of the past can be viewed and perhaps ameliorated, they cannot completely distance themselves from the problems arising from the fetishization, commercialization, and position as mere spectacle. Furthermore, even if they allow viewers the possibility of a shift in their position from passive object to active subject, they run the risk of distorting the events to the point of unknowability. Though it is difficult to make any ethical judgment on ways of addressing traumatic pasts, in some cases there seems to be a disconnect between intention and execution caused perhaps by a distorted sense of empathy, economic concerns, or perhaps some combination of those issues

Resumen

Para reducir la posibilidad de tortura como espectáculo, muchas obras de teatro latinoamericanas, incluyendo las de Griselda Gambaro, Mario Benedetti y Eduardo Pavlovsky, han movido la representación de tortura fuera del escenario. Sin embargo, existen unos performances recientes en Latinoamérica producidos por la próxima generación de lo que podemos llamar victimas indirectas; los cuales quieren entender y estar conscientes de lo que pasó durante las dictaduras en Argentina y Chile. Estos artistas lanzan un desafío a la idea de distanciar los actos de tortura de los espectadores.  Hay dos obras en que quisiera enfocarme, “Cuerpo torturado/Cuerpo recuperado,” por Silvio De Gracia y el performance “Perfo Luddite” por el grupo Pornoterrorismo, que son más obvios en la presentación de la tortura que ocurrió durante las dictaduras del Cono Sur.

Estos actos concomitantes de espectáculo y la mirada voyerista causan problemas respecto a la manera en que vemos los eventos históricos. Mientas tanto nos ofrecen una manera de ver y de mejorar los traumas, no pueden separarse de los problemas ligados al fetiche, la comercialización y la posición como un mero espectáculo. Además, incluso si ofrecieran la posibilidad de un cambio entre la posición de objeto pasivo a un sujeto activo, todavía existiría el riesgo de distorsionar los eventos hasta el punto de no reconocerlos. Aunque es difícil juzgar lo ético de un proyecto postraumático, a veces existe una brecha entre el intento y resultado causado por un sentido distorsionado 

  • Compartir: