Argus-a Vol. XIII Edición N° 52 / Junio 2024 / Argusa Artes & Humanidades Corp. CA. USA / Bs. As. Argentina / ISSN 1853-9904 / Index: MLA y Latindex
Lacanian Discourses and the Dramaturgies
Gustavo Geirola / Translation by Luis L. Esparza
Vol. XII Edición N° 47

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Spanish Version: Los discursos lacanianos y las dramaturgias. Buenos Aires/Los Angeles: Argus-a Artes y Humanidades/Arts & Humanities, 2022

Abstract

In this book, the four Lacanian discourses (of the Master, of the University, of the Hysteric, of the Analyst) and the capitalist pseudo-discourse are presented, from which different readings of the four dramaturgies (of the author, of the director, collective creation, of the actor) are explored. In each case, for each discourse and for each dramaturgy, modes of methodological and technical work are conceptualized, in addition to the various power strategies involved in each discourse. Each dramaturgy and each discourse is compared with theatrical praxis, establishing confluences and divergences with said dramaturgies.

The book adds as an addendum an essay on collective creation as Platon Michailovic Keržencev (1881-1940) approached it in the moments after the triumph of the Russian Revolution. This addendum configures a complement to the discussion on collective creation in Latin America, as it is worked on this the book based on Lacanian discourses.

Keywords: Lacan, discourses, dramaturgies, Latin America, collective creation

Resumen

En este libro se presentan los cuatro discursos lacanianos (del Amo, de la Universidad, de la Histérica, del Analista) y el seudo-discurso capitalista, a partir de los cuales se exploran diversas lecturas de las cuatro dramaturgias (de autor, de director, creación colectiva y de actor). En cada caso, para cada discurso y para cada dramaturgia, se conceptualizan modalidades de trabajo metodológico y técnico, además de las diversas estrategias de poder implicadas en cada discurso. Se coteja cada dramaturgia y cada discurso con la praxis teatral, estableciendo confluencias y divergencias con dichas las dramaturgias.

El libro agrega como adenda un ensayo sobre la creación colectiva tal como Platon Michailovic Keržencev (1881-1940) la abordó en los momentos posteriores al triunfo de la Revolución Rusa. Esta adenda configura un complemento a la discusión sobre la creación colectiva en América Latina, tal como se la trabaja en el libro a partir de los discursos lacanianos.

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