Argus-a Vol. XIII Edición N° 52 / Junio 2024 / Argusa Artes & Humanidades Corp. CA. USA / Bs. As. Argentina / ISSN 1853-9904 / Index: MLA y Latindex
¿Qué haremos con América? Rodó and Kahlo: Two Instances of Latin American Alternative Modernism
Mariam Bourhan El Din / Cairo University / Egipto
Vol. V Edición Nº 18

 

aaa


Both Rodó and Kahlo represent Latin American modernism; both produced modernist work emanating from a pressing need of determining Latin American identity. Rodó’s essay Ariel and many of Kahlo’s artworks present two very different instances of how Latin Americans tackled the issue of identity. While Rodó championed a European aesthetic modernism as the only successful way to achieve a modern and successful society, Kahlo advocated a very different modernism that called for the rediscovering of the indigenous culture of her native Mexico. Nevertheless, both were representative of Latin America’s binary cultural genealogy that proposed not an alternative but an original merged modernism. To fully understand their contribution to global concepts of modernism focus must be on the politics and the aesthetics that played a key role in the shaping of modernisms produced in Latin America.

 

Resumen

Tanto Rodó como Kahlo representan el modernismo latinoamericano; ambos crearon obras modernistas a raíz de una urgente necesidad de determinar la identidad latinoamericana. El Ariel de Rodó y numerosas pinturas de Kahlo presentan dos modelos muy distintos de cómo el pueblo latinoamericano trataba la cuestión de su identidad. Mientras Rodó reivindicaba un modernismo estético europeo como única vía de obtener una sociedad moderna y exitosa, Kahlo defendió un modernismo muy diferente que exigía el redescubrimiento de la cultura indígena de su México nativo. Sin embargo, ambos fueron representantes de la genealogía cultural binaria de América Latina que proponía no un modernismo alternativo sino original y fusionado. Para comprender su contribución a los conceptos globales sobre el modernismo el enfoque deber ser sobre la política y la estética que jugaron un papel clave en la formulación de modernismos producidos en América Latina

  • Compartir: